1/04/2015

Melawat Mangsa Banjir di Temerloh, Pahang. (Rumah Mokngoh)

1/04/2015

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ehem, an awkward starting nampaknya.

Mangsa banjir sangat - padahal lebih kepada "Melawat makcik dan pakcik yang merupakan mangsa banjir di Pahang" ok sama letew cuma ayat tajuk aku tu cam terbuat official lawatan je pergh hahaha .
Pagi-pagi lagi abah cakap nak balik Pahang. Sebab kat sana air dah surut, kalau nak bersihkan cuci-cuci rumah this is the right time. Aku ikut ada banyak sebab.

1- Sebab aku cemburu buta bila UiTM Johor ada hantar komander pergi Kelantan tapi aku tak dapat ikut sebab aku kat rumah, haha. Bestnye korang... mental kena kuat kat sana!

2- Rindu Mokngoh (Mak ngah) , rindu Tok (nenek) dan rindu Cek (Atuk) yang aku dah lama tak jumpa.

3- Nak tengok air banjir hihi



Boleh nampak kan air sebelum ni takat mana? I wonder what happens to the kinder buenos, kitkats, mars, kat dalam tu T_T


Rumah makcik aku terletak di Kampung Guai.. kebanyakan penduduk dekat sana bukan orang senang.. kerja menoreh getah. Bayangkan bila banjir nak toreh getah macam mana? Ntah ntah getah yang ditoreh pun hilang dibawa arus. Yang ni aku terlupa tanya makcik aku.



Ini bukan sungai ye. Haaa ambik kau, nak tengok sangat air banjir, silakan silakan. Aku turun-turun kereta je terpijak cacing tanah. Banyak gila!! Mula-mula terjerit jugak (aca-aca perempuan ayu yang takut) tapi lama-lama watlek je sebab benda tu takleh terkam aku pun.

Haaa inilah dia rumah pakcik aku. Yes, rumah dia dari aku lahir sampai lah aku 19 tahun pun masih sama je keadaannya. Kengkadang ayah aku tegur gak bila dia nak simenkan dinding tu? Tapi nampaknya macam takde perubahan mungkin inilah hasil seni yang dah siap cuma kami je tak nampak hahaha.

Nampak kan air takat mana? perghhhh. Sebenarnya sedih jugak tengok rumah dia macam ni jadinya. Banyak barang hilang, nak beli baru dah makan kos...tapi sebenarnya sofa ,tv, almari, mesin , semua dah diselamatkan dulu. Sebab makcik aku ni rumah dah sentiasa banjir, cuma tak expect banjir hampir menenggelamkan rumah.

Bila aku masuk rumah....aku...ketawa...hahahahaha sebab aku tak expect tau makcik pakcik aku bijak selamatkan barang hahaha. Serious tak expect.




----

Then kitorang pun mulakan aktiviti pembasuhan rumah guna paip air shruuuu dalam rumah. Best main air, haha. Okay actually sorang tu tangkap gambar je tak tolong. Malas nak sebut je sape hahahaha.

Antara barang yang kena basuh. Yang sorang tu takyah basuh, dia boleh mandi sendiri -_-

Dan Daus yang tolong membasuh.. hahahahahaha dia aca-aca je. Bila dah siap tangkap gambar dia letak penyapu dan "NANA NAK TENGOKKKK GAMBAR DAUS"


Rumput dekat halaman rumah Mokngoh, hahahaha aku sangat suka pijak rumput ni sebab rasa macam pijak sesuatu yang rangup. Rare feeling okay, haha.

Sedih, sebab balik rumah terus, tak tidur sana. Rindu mokngoh lagi T_T ntah bila dapat jumpa T_T

Note : aku bukan kurang sensitif, tapi aku akan gelak riang suka dan sebagainya kat entri ni sebab mereka kat sana pun gelak riang ketawa je dengan aku. Sebenarnya ada lagi banyak gambar dekat kawasan kampung, tapi entri ni macam panjang (dah lah hambar -_-) nanti sambung okay.